Kehutaan yhdessä yrittäjiä

Ilmaisen näkyvyyden tarjoaminen paikallisille toimijoille on tehokas apu yrittäjälle. Parasta näkyvyyden tarjoamisessa on se, että meistä jokainen voi olla siinä mukana eikä se maksa mitään. Satakuntalaiselle on tyypillisempää myhäillä itsekseen tyytyväisenä saatuaan hyvää palvelua, mutta kielteisemmät kokemukset levitetään lähes välittömästi ystäväpiiriin ja sosiaalisen median ihmeelliseen maailmaan. Kannustankin Sinua paitsi ostamaan pieneltä, myös kehumaan avoimesti niitä paikkoja joista olet saanut hyvää palvelua.

Ilmiö, jossa yrittäjät maksavat julkisuuden henkilöille siitä, että yritysten tuotteita ja palveluita kehutaan suurelle yleisölle, ei ole suinkaan uusi. Ennen sosiaalista mediaa esimerkiksi urheilija on saattanut sponsorisopimuksen myötä kehua valtoimenaan valtamedialle yhteistyökumppaneitaan tai esiintynyt avoimesti tuotteita hypistellen häntä sponsoroivien yritysten mainoksissa. Sen sijaan ilmiö, jossa tavan kansalainen esittelee yhteistyökumppaneitaan on melko tuore, mutta sitäkin tehokkaampi väylä markkinoinnille. Nykyään sosiaalinen media haastaakin niin tehokkaasti valtamedian asemaa, että sen ansiosta jokaisella meistä taviksista on erinomaiset rahkeet saada viestimme läpi.

Sosiaalinen media on tehostanut viestin läpiviemistä, joten sinun ei tarvitse enää olla huippu-urheilija tai julkisuuden henkilö kehuaksesi yritystä ja tarjotaksesi siinä ohessa arvokasta näkyvyyttä yrittäjälle. Pitkän taipaleeni myötä yrittäjänä olen huomannut, kuinka tärkeässä roolissa asiakasvirtojen kannalta on nimenomaan perinteinen puskaradio tavallisten asiakkaiden kesken.

Julkisuuden henkilöt saattavat olla elämäntavoiltaan ja ajatuksiltaan liian kaukana tavallisesta kuluttajasta, jolloin viesti meneekin kaikista parhaiten läpi toisen tavallisen kuluttajan jakamana. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää jakaa ennakkoluulottomasti sitä myönteistä palautetta yrityksistä niin sosiaalisessa mediassa kuin päivittäisessä arjessakin.

Huonoja kokemuksia ja negatiivista palautetta roiskitaan usein innokkaammin ympäriinsä, kuin myönteistä. Tämän vuoksi myös yrittäjän ja yrityksen on äärimmäisen tärkeää panostaa asiakkaisiin ja työn laatuun. Vastuu myönteisestä palautteesta on kuitenkin loppupeleissä molemmilla osapuolilla.


Kommentit

Suositut tekstit